מסחר באינטרנט - מהי המגמה?

היקף המסחר בקניות אונליין עולה בהתמדה בכל שנה

כשב- 11.11.15 צוין בסין יום הרווקים הסיני העולם כולו נכנס לסחרחרה של קניות מקוונות. אם שנה קודם לכן עמד היקף הרכישות הכולל ברשת Alibaba על 9.3 מיליארד דולר (ביום אחד!) הרי שביום הרווקים (שהחל באמת כיום שמטרתו לאפשר לרווקים לחגוג את רווקותם, אולם בשנים האחרונות עליבאבא הפכה אותו בעיקר לחגיגת קניות) של 2015 כבר לאחר 14 שעות עמד היקף המכירות באתרי החברה על למעלה מ-10 מיליארד דולר, והפדיון הכולל בסוף היום היה 14.3 מיליארד דולר.

דוגמה נוספת להתעצמות הדרמטית של היקפי מסחר באינטרנט היא התחזית העדכנית של חברת המחקר המתקדמת S&P לפיה בשנת 2020 יעמוד היקף המסחר האלקטרוני באינטרנט בארה"ב על לא פחות מ-600 מיליארד דולר.

גם בארץ מוקדשת יותר ויותר תשומת לב למסחר באינטרנט, הן מצד הקונים והן מצד הקמעונאים – חלקם כבר פתחו חנות אונליין והאחרים מתעניינים ברצינות באופציות השונות של בניית אתרי מסחר אלקטרוני.

 מסחר באינטרנט - מה המגמה

יותר קונים ישראלים, יותר קניות באתרים בינלאומיים

אחת המגמות המעניינות בהקשר של הרגלי הקנייה של הישראלים באינטרנט היא השיעור הגבוה מאוד של קניות באתרים בינלאומיים.

עפ"י סקר רחב היקף (23 אלף בני אדם בקרוב ל-30 מדינות) שנערך עבור חברת פייפאל עולה כי 4 מכל 5 ישראלים נוהגים לרכוש מוצרים באתרים בינלאומיים, נתון שמעמיד אותנו במקום ה-3 בעולם (אחרי אירלנד ואוסטריה). כדאי לציין כי לא מעט ישראלים, קרוב למחצית ליתר דיוק, הביעו חשש מרכישה מקוונת באתר לא ישראלי (משלל סיבות ובהן קבלת מוצר שונה מזה שמתואר באתר והמתנה ממושכת מדי לפריט שנרכש) ובכל זאת המחירים האטרקטיביים והמגוון הרחב מאוד של האפשרויות מושכים אותנו אל האתרים מחו"ל – אם תרצו, דרך אפקטיבית להילחם ביוקר המחיה המופרז בארץ בשל רמת התחרותיות הנמוכה מדי בתחומים רבים.

בסך הכל נאמד היקף הרכישות אונליין של ישראלים ב-2015 בכ-9.3 מיליארד ש"ח, כש-3 מכל 4 ישראלים ביצעו לפחות קנייה מקוונת אחת.

 

המגמות הבולטות של מסחר אלקטרוני באינטרנט

אחת המגמות הבולטות בכל הנוגע למסחר אלקטרוני באינטרנט היא השיעור ההולך וגדל של רכישות שמתבצעות מטלפון סלולרי: ב-2014 שיעור הקניות במובייל מתוך סך הרכישות המקוונות היה כ-12%, ב-2015 נתון זה כבר עמד על קרוב ל-18% והתחזית ל-2016 היא 21.5% ובסך הכל 2.3 מיליארד ש"ח. המסקנה: חשוב מאוד להתאים את החנויות הווירטואליות לגלישה סלולרית (מה גם שגוגל מייחסת אף היא חשיבות רבה יותר ויותר להתאמה למובייל).

מגמה נוספת היא הפיכת הרשת החברתית המובילה לזירת מסחר תוססת: חנות וירטואלית בפייסבוק אינה מחזה נדיר, ומי שיודע לנצל את היתרונות של הרשת שיצר מארק צוקרברג יכול למנף אותם לכדי מכירות מרשימות מאוד.

 

מסחר באינטרנט משנה כיוון – מהווירטואלי לפיזי

מגמה מעניינת נוספת בהקשר של מסחר אלקטרוני באינטרנט היא מעבר מהווירטואלי לפיזי: אם עד עכשיו הכרנו בעיקר עסקים בעלי נוכחות פיזית שפתחו חנות וירטואלית הרי שישנם ניצנים גם לפעילות בהיקף משמעותי בכיוון ההפוך.

הדוגמה הטובה ביותר היא אמזון, אחת החלוצות בתחום המסחר המקוון ומי שהכנסותיה בשנת 2014 (20 שנה לאחר שהוקמה) עמדו על לא פחות מ-75 מיליארד דולר. בנובמבר 2015 פתחה אמזון חנות ספרים בסיאטל, ועפ"י הערכות (שלא אומתו באופן רשמי ע"י אנשי החברה) בכוונתה להגיע ל-300 עד 400 חנויות שכאלה בכל רחבי ארה"ב.

אמזון היא רק דוגמה אחת למגמה רחבה יותר, כשהסיבה לכך היא ההבנה כי רק שילוב בין מסחר אלקטרוני באינטרנט לחנויות פיזיות ממצה את הפוטנציאל האמיתי של כל עסק.