אפילו אנשים ששבויים עדיין בקונספטים מיושנים כבר לא חוששים כיום מביצוע עסקאות באינטרנט (רכישות אונליין). חנויות אונליין ביססו כבר את מעמדן באופן ברור והפדיון של עסקים כאלה בארץ הולך ועולה בהתמדה ובאופן מעורר השתאות.
אך האם מספיק לרצות להקים חנות וירטואלית כדי להצליח? ממש לא!
כדי להצליח באמת חשוב לדעת איך הדברים עובדים ואיך לעשות זאת בצורה נכונה ועדיף – כמה שיותר מוקדם.
הדבר הראשון שיש לדעת לגבי חנות אינטרנטית הוא שניתן למכור באמצעותן כמעט הכל. אפשר למכור אונליין עטים ומכשירי כתיבה, מוצרי חשמל, חולצות ומוצרי טקסטיל. באינטרנט אפשר למכור מוצרי נייר ודפוס, כלי בית, אפילו פירות וירקות ושאר מוצרי מזון.
בהקשר זה, חשוב להחליט מראש איזה סוג של חנות רוצים להקים? חנות שמתמחה בעולם תוכן אחד, כגון מדפסות? חנות שמתמחה במגוון מוצרים דומים כגון רהיטים או מוצרי חשמל או מוצרים לחיות בית? ואולי רוצים להקים סוג של סופרמרקט וירטואלי, שמציע מוצרים רבים ומגוונים שלא בהכרח יש קשר ישיר ביניהם? התשובה לשאלה זו לא פשוטה, אולם היא חיונית כחלק מתהליך שנקרא – איפיון האתר ואיפיון העסק.
כמו חנויות רגילות בקניון או במרכז המסחרי, גם חנויות אונליין צריכות להיות בעלות זהות מובחנת ואופי משלהן כדי להצליח יותר. משום כך, תוך כדי הקמת החנות ואפילו בזמן שמגלגלים את הרעיון בראש כדאי לאפיין את החנות עצמה ואת האתר, פלטפורמת המכירות. כך, לצד ההחלטה מה למכור, צריך להחליט גם איך למכור ולא פחות חשוב – איך האתר יעוצב ואיך תהיה הפניה ללקוח.
ישנם אתרים הפונים ללקוח באופן אישי. יש חנויות און ליין הפונות ללקוח תוך הצגת יתרונות ומקצועיות מיוחדת. בכל מקרה, חשוב להשקיע בעיצוב נכון של האתר, הקפדה על ממשק משתמש וכאמור – מתן זהות לחנות.
חנות בעל זהות מובחנת משל עצמה, חנות שקל לגלוש בתוכה, שמספקת מידע ברור על המוצרים ועל מדיניות הרכישה תמשוך לא רק גולשים ורוכשים מזדמנים. זוהי הדרך ליצירת בסיס לקוחות יציב ונאמן, שגם ממליץ ושמעביר הלאה את חוויית הקניה.
חנויות באינטרנט אינן יכולות בדרך כלל לפעול בשיטת המזומן. רכישת מוצרים או הזמנת שירותים תתבצע כמעט תמיד באמצעות דרכים אחרות כגון סליקה של כרטיס אשראי, פייפל ולעיתים שימוש במטבעות וירטואליים כגון ביטקוין (לא כל כך נפוץ בארץ).
חברות האשראי כיום מסייעות בתהליך הטמעת הסליקה בשיתוף אתרי אינטרנט ויש גם חברות מתמחות המקימות חנויות אונליין מסוג זה ואשר מטפלות לא רק בהקמת האתר מבחינה טכנית אלא גם בהסדרת נושא הגביה כמו גם סידורי האבטחה ובטיחות.
לא מעט חנויות און ליין בישראל טרם הפנימו את המשמעות של קידום החנות ברשתות חברתיות ובפורומים שונים. פעילות מסוג זה יכולה לסייע לכל חנות להתבסס ולהתחיל את דרכה ברגל ימין. עם זאת, חשוב לקיים נוכחות קבועה ברשתות החברתיות ובפייסבוק גם כאשר החנות איננה חדשה. עבור לא מעט לקוחות ובמיוחד גולשים צעירים, האינטרנט והפייסובוק הם כמעט מילים נרדפות ולכן – יש להתייחס לכך בהתאם.
בעת האחרונה ניתן לראות עליית מדרגה במשמעות של הרשתות החברתיות וחוויית הקניה הווירטואלית. כל זאת, בצורה של חנות וירטואלית בפייסבוק, שפועלת במקביל או במקום אתר רכישות רגיל.
מי שיכיר בכך וגם ישלב בין פעילות שיווקית אינטרנטית וקידום בערוצים נוספים במידת הצורך, יבסס את העסק, יגדיל את מעגל הקונים, ירוויח יותר ובקיצור – יצליח יותר.