פתיחת חנות וירטואלית

חג ההודיה והשבוע שאחריו הפך עם השנים לחגיגת קניות מטורפת בארה"ב (מדינה שבה החיבה לקניות גבוהה ברוב ימות השנה…): גם לקראת ה- Thanksgiving עצמו, המתרחש ביום חמישי הרביעי של חודש נובמבר, מרבים האמריקאים לרכוש מוצרים שונים, היום שאחרי החג הפך זה מכבר ל"בלק פרידיי" (יום של חגיגת הנחות וכמובן קניות) ויום שני שלאחריו הוכרז כ"סייבר מנדיי" ומתחילה להתגבש בו מסורת של מבצעים אינטרנטיים שונים.

ב- 2013 כבר עמד היקף הרכישות באינטרנט בארה"ב במהלך הסייבר מנדיי על 2.3 מיליארד דולר, ואפילו בבלק פרידיי, המזוהה דווקא עם שיטוט בחנויות “פיזיות” נמכרו בחנויות וירטואליות מוצרים ושירותים בהיקף של כ- 1.2 מיליארד דולר. גם בבריטניה מצביעי הנתונים על נטייה הולכת וגוברת לעבור לקניות באינטרנט במהלך הבוקסינג דיי וחג המולד (ובפרט על מגמה מובהקת של רכישות דרך הסלולר), בעולם כולו נאמד היקף הסחר המקוון בשנת 2012 ב- 1.3 טריליון דולר – וגם בישראל עוברים יותר ויותר בני אדם לקניות באינטרנט, כך שהקמת חנות וירטואלית היא הכרח המציאות.

היקף הקניות אונליין בישראל, או: למה חנות וירטואלית היא מאסט?

על פי סקר שנערך עבור עיתון “גלובס” בשנת 2013, 4 מכל 5 ישראלים ביצעו קנייה כלשהי באינטרנט במהלך חצי השנה שקדמה לביצוע הסקר. על פי סקר אחר שנערך באותה שנה (על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בשיתוף TASC), רק 16% מהישראלים נמנעים כליל מרכישות אונליין, ואילו אחד מכל 4 ישראלים מבצע ברשת יותר מ- 10 קניות בשנה.

על פי כל הסקרים, כמו גם על סמך מחקרים של אנשי מקצוע, אנחנו קונים ברשת הכל – כרטיסים לסרטים ומופעי בידור, חופשות בחו"ל, מכשירי חשמל, בשמים ומוצרי קוסמטיקה, גאדג’טים, בגדים ונעליים, ואפילו בתחום המזון, שעד לאחרונה דשדש מאחור, ניכרת נטייה משמעותית לעבור מחנויות פיזיות לחנויות וירטואליות ולסניפים וירטואליים של רשתות גדולות.

על פי נתוני חברות האשראי, היקף הרכישות שביצעו ישראלים ברשת עמד ב- 2013 על כ- 4 מיליארד ש"ח (וזאת לעומת “רק” 2 מיליארד ב- 2011), ואינדיקציה נוספת להתלהבות של הישראלים מביצוע רכישות באינטרנט הוא הזינוק הדרמטי במספר החבילות המגיע מחו"ל: יותר מפי שתיים ב- 2013 לעומת השנה שקדמה לה, וגם ב- 2014 מסתמנת מגמה דומה ואף חזקה יותר.

 

חנות וירטואלית

הנתון האחרון מצביע גם על מגמה בולטת בתחום הקניות המקוונות: העדפה לאתרים מחו"ל – כשהסיבה העיקרית אותה מציינים הרוכשים היא היעדר אופציה מקבילה בארץ, ולמעשה סקרים שונים מגלים נכונות לקנות באתר ישראלי אפילו בעלות מעט גבוהה יותר ביחס לאתר “זר”, כך שאין ספק שמי שמשקיע היום בפתיחת חנות וירטואלית יזכה לתשואה נאה הן בהווה וכמובן גם בעתיד, שכן כל המומחים בתחום מסכימים כי היקף הקניות של ישראלים באתרי אינטרנט רק ילך ויגדל, בצורה דרמטית.

דוגמה מצוינת לפתיחת חנות וירטואלית שנעשתה באופן מושכל, ובהתאם הניבה רווחים מרשימים, היא דומינו’ס פיצה. הזכיין הישראלי של הרשת העולמית החליט להשקיע בדיגיטל, וכיום יותר ממחצית הפיצות נמכרות דרך האינטרנט (לעומת 15-25% בארצות אחרות). לדברי קברניטי הרשת הגידול המשמעותי במכירות המקוונות לא בא על חשבון המכירות בחנויות הפיזיות, כך שבהחלט כדאי להשקיע בפתיחת חנות וירטואלית ועל ידי שיווק באינטרנט לפרסם אותה.

לא לשכוח את הסלולר!

בימינו, פתיחת חנות וירטואלית שאינה מספקת מענה איכותי לצרכי הגולשים דרך הסמארטפונים כמוה כפתיחת חנות פיזית שאינה מאפשרת למחצית האוכלוסייה להיכנס אליה (דמיינו למשל חנות שרק מי שמתחת לגובה 1.68 יכול להיכנס אליה – הזוי, נכון?)

בהתאם יש להקדיש תשומת לב וכמובן משאבים נוספים לתכנון של בניית חנות וירטואלית שניתן ליהנות בה מחווית קנייה איכותית גם דרך מחשבים נייחים, גם דרך טאבלטים וגם דרך סמארטפונים.