לגבי השם שלה יש כמה גרסאות: יש המעדיפים “חנויות אינטרנטיות”, אחרים מדברים על “חנות וירטואלית”, גם “חנות מקוונת” זוכה לפופולאריות ויש עוד – אבל לגבי התועלת יש תמימות דעים, קונצנזוס של ממש, שכן חנויות באינטרנט הן עסק משתלם להפליא.
אם עד לפני שנים לא רבות, ישראל נחשבה כמי שמדשדשת מאחור בכל הקשור לקניות באינטרנט, הרי שכיום המצב שונה.
למעשה, כבר ב- 2013, 5 מכל 6 ישראלים הצהירו שהם מבצעים רכישות שונות דרך האינטרנט. 25% מהישראלים – כך על פי אותו סקר מקיף – ביצעו באותה שנה למעלה מ- 10 קניות בחנויות שונות באינטרנט, ועוד נתון משמעותי שכדאי שכל בעל עסק שטרם פתח חנות וירטואלית יידע הוא ש- 20% מהקניות הן בסכומים של בין 500 ל- 1000 ש"ח.
המסקנה, אם כך, ברורה, ודוגמה מצוינת היא דומינו’ס פיצה. הזכיין הישראלי החליט כבר בשנת 2009 להשקיע בדיגיטל, ובהתאם הוקמה מערכת הזמנות ידידותית למשתמש, משתלמת ובעיקר כזו שניתן להזמין בה פיצות כהרף עין.
ב- 2013 היקף המכירות המקוונות של מוצרי דומינו’ס (ובעיקר פיצות כמובן) עמד על 55% מכלל המכירות של הרשת, וזאת כשבמדינות אחרות בהן היא פועלת הנתון הוא בין 15 ל- 30 אחוז.
ישנם, כמובן, הבדלים של ממש בין החנויות האינטרנטיות השונות, שהרי אין דין חנות אינטרנטית למכירת ציוד משרדי כדין חנות אינטרנטית למכירת נעליים.
* מנוע חיפוש – על מנת להקל על הגולשים-רוכשים למצוא את מבוקשם במהירות ובקלות.
* מערכת אבטחת מידע איכותית – אחד החסמים העיקריים שגורמים לישראלים רבים להירתע מקניות ברשת, כך על פי לא מעט סקרים ומחקרים בנושא, הוא החשש שמא פרטי האשראי שלהם ינוצלו לרעה (בין אם על ידי בעלי החנות הווירטואלית ובעיקר עקב זליגה לידיים שליליות), כך שאבטחת מידע הדוקה ומושקעת היא הכרח.
* דפי מוצר מפורטים – דף מוצר מפורט לכל פריט הנמכר בחנות האינטרנטית מגדיל משמעותית את היקף המכירות, כך שכדאי להשקיע בהם.
* מערכת להצעת מבצעים – בעלי חנויות אינטרנטיות, בדיוק כמו בעלי חנויות “פיזיות”, נוהגים להציע מבצעים מתחלפים כך שרצוי שהמערכת תאפשר להם לעדכן את האופציות בקלות וביעילות.
לאחר שמוקם הבסיס של חנות באינטרנט, ניתן להרחיב את היכולות של המערכת ולהפוך אותה לעוד יותר משתלמת. בין האפשרויות אותן ניתן להוסיף:
* מועדון לקוחות – יצירה אוטומטית של רשימת לקוחות ודיוור קבוע אליהם (בין אם הצעות כלליות בתדירות כזו או אחרת של מוצרים במבצע או מוצרים חדשים ובין אם פניות אישיות, למשל ביום ההולדת) הופכים את הלקוחות למחוברים יותר לחנות ולא בכדי כל מדריך להקמת עסק ממליץ על כך.
* ניהול משלוחים – ישנן מערכות לניהול חנויות אינטרנטיות ש"לוקחות על עצמן" גם את נושא ניהול המשלוחים.
* התאמה לסלולר – מרכיב שכרגע הוא עוד על תקן אופציה, אבל עם הזמן יהפוך לחובה לנוכח הנטייה ההולכת וגוברת לעבור לגלישה דרך הסלולרי ובפרט רכישות מקוונות באמצעות הסמארטפונים.
* קידום בגוגל וחיבור לאתרי השוואת מחירים – התממשקות לאתרים דוגמת זאפ וקידום בגוגל מושכים תנועה בהיקף ניכר אל כל חנות אינטרנטית באשר היא.
גם בעולם שחלקים יותר ויותר נרחבים ממנו מתנהלים באינטרנט, עדיין ישנה משמעות לנוכחות אנושית. בהתאם, חנות מקוונת חייבת להציג באופן ברור ומובלט את האנשים המנהלים אותה, וכן את הדרכים השונות ליצור עימם קשר – מייל, טלפון, פקס, צ’אט באתר עצמו וכו’.