חנויות ספרים מקוונות

בעבר, כשחשבנו על חנות ספרים מייד עלה בדמיוננו מקום ייחודי, שהקונים בו מסתובבים חרישית בין מדפים עמוסי ספרים מכל הסוגים, מדפדפים מעט בספר בו הם מתעניינים, אולי מחייכים למקרא שורה משעשעת, או מסתקרנים לנוכח התחלה מושכת של סיפור וממשיכים לעלעל בספר זמן רב. תמיד היו גם מוכרים שחששנו להתייעץ איתם שמא ירימו גבה בתמיהה על הבחירות הספרותיות שלנו, אולם גם לכך היה קסם מסוים. כיום הרשתות הגדולות שהשתלטו על שוק זה מפעילות סניפים חסרי ייחוד שבהם נמכרים מוצרים ממוצרים שונים ולא רק ספרים, כשלצידן פועלות חנויות קטנות עם “אישיות” אולם אלה מתקשות לשרוד בענף שהתחרותיות בו עזה – ואולי דווקא חנויות ספרים מקוונות הן הפיתרון הנכון לכל מי שמתגעגע לחוויית קניית הספר של פעם.

קניית ספר בחנות ספרים מקוונת

קניית ספר באינטרנטהבחירה הטבעית

ישנם מוצרים שברכישתם מעורבים חושים רבים, ועל כן מתאימים פחות להימכר במסגרת חנות וירטואלית (אם כי בסופו של דבר גם פירות וירקות, למשל, אנחנו קונים יותר ויותר באינטרנט, שכן ברגע שמצאנו חנות שאנחנו סומכים על בעליה כי יספק לנו סחורה איכותית כבר אין לנו צורך להגיע פיזית למקום ולבחור במו ידינו כל מלפפון או כל תפוח). ספרים, לעומת זאת, מתאימים מאין כמותם לחנויות האינטרנטיות.

ראשית, במקרים רבים אנחנו יודעים בדיוק איזה ספר ברצוננו לרכוש, כך שאך טבעי הוא שניכנס אל חנות באינטרנט המוכרת ספרים, נקליד בתיבת החיפוש (מרכיב קריטי בכל חנות מקוונת ובוודאי שכך הדבר כשמדובר על חנויות ספרים מקוונות) את שם הספר (או שם הסופר), נגיע בן רגע אל הספר שלשמו נכנסנו לחנות, נשקיע עוד דקותיים בתשלום – ותוך מספר ימים לא רב הספר יהיה ברשותנו.

כשאנחנו לא מחפשים ספר ספציפי, חנות ספרים מקוונת מאפשרת לנו להגיע בקלות למבחר רחב של אופציות רלוונטיות: אפשר בחיפוש מהיר לקבל את רשימת כל הכותרים של סופר אהוב, במקרים אחרים המערכת תציע לנו ספרים בנושאים דומים לאלה שבהם עוסקים ספרים שהתעניינו בהם, עוד אופציה היא קישור לספרים שנרכשו על ידי הגולשים שהתעניינו בספר בו אנחנו מתעניינים (ועל כן סביר להניח שיעניינו גם אותנו) וכמובן שבעלי חנויות ספרים מקוונות יכולים גם להמליץ ולהבליט ספרים ששבו את ליבם כמו גם להדגיש מבצעים אטרקטיביים (וזאת בתנאי שהחנות נבנתה באופן מקצועי, כמובן).

חנויות ספרים מקוונותדגשים לבנייה

בניית חנויות ספרים מקוונות מחייבת תשומת לב למספר דגשים מיוחדים:

ראשית, אם בחנויות וירטואליות רבות חשוב מאוד להציג תמונות שמיטיבות להמחיש כיצד נראה המוצר, ובהתאם יש לבנות אתר שמאפשר הצגת תמונות רבות, כולל “כבדות” (על מנת שהאיכות תהיה גבוהה במיוחד), ואולי אפילו להבטיח כי על כל מוצר ניתן יהיה להציג כמה תמונות (פלוס להחליף ביניהן בקלות, כך שתפעול החנות האינטרנטית יהיה קל ונוח), הרי שבחנות ספרים וירטואלית הדבר פחות קריטי – ממילא ברוב המקרים תוצג רק כריכת הספר.

לעומת זאת רצוי מאוד להשקיע במערכת חיפוש איכותית, על מנת שכל גולש יוכל להגיע בקלות לספרים אותם הוא מחפש או לכאלה שהוא עשוי להתעניין בהם. במיוחד חשוב לכלול מערכת המציעה לגולשים ספרים שהיא מעריכה כי הם עשויים להתעניין בהם (על פי הפרמטרים שפורטו לעיל).

כתחליף לתמונות ועל מנת לשכנע את הגולשים לרכוש ספרים, יש לכלול טקסטים מאירי עיניים לגבי כל ספר, אפשרות לקרוא קטע ממנו, וכדאי לשקול גם מתן אפשרות לגולשים להמליץ על ספרים – ביקורות אותנטיות על ספרים בהחלט עשויות להגביר את המכירות.

בנוסף, כמו בכל חנות וירטואלית, חשוב להבטיח גישה נוחה לקופה מכל דף ודף באתר, וכמובן שלא להתפשר כהוא זה על רמת האבטחה של מנגנון הסליקה.