אם עד לפני שנים לא רבות האופציה של “לקנות דרך האינטרנט” נתפשה כמסוכנת (איך נדע מה בדיוק אנחנו קונים אם אי אפשר לגעת? מה יקרה אם הסחורה לא תגיע אלינו? ואם יגנבו לנו את פרטי האשראי?), ובהתאם הייתה נחלתם של מעטים יחסית, הרי שכיום רובנו ככולנו מבצעים קניות שונות אונליין, כשמגוון המוצרים הנמכרים ברשת הולך ומתרחב ואיתו המודעות שלנו לגבי היתרונות הטמונים בקנייה בחנות וירטואלית.
גם מי שמסתייג מקניות מודה כי יש קסם בחוויית השופינג – אבל למה להיתקע בפקקים, לחפש זמן רב חנייה פנויה (אפילו בחניונים בקניונים כבר קשה למצוא מקום) ולכתת רגליים במשך שעות ארוכות אם אפשר לנצל את הזמן ביעילות ולדלג בקלילות מחנות לחנות בלי לזוז מהכיסא? ואכן כאמור מספרם של הישראלים שבוחרים לקנות דרך האינטרנט עוד ועוד מוצרים הולך וגדל באופן מתמיד.
על פי סקר שנערך ב- 2013, 80% מהישראלים ביצעו באותה שנה קניות מקוונות (השאלה שהוצגה באותו סקר הייתה “האם רכשת מוצר כלשהו דרך האינטרנט בחצי השנה האחרונה?”). ב- 2014 סקר דומה כבר הניב נתון של 90%. כשבודקים את תדירות ביצוע הפעולה, הרי שמחקר אחר גילה כי למעלה ממחצית הישראלים מבצעים קנייה “וירטואלית” (שבפועל כמובן אין ממשית ממנה) לפחות פעם בחודש, ואחד מכל 10 ישראלים עושה זאת בתדירות של פעם בשבוע ומעלה.
נתון נוסף המעיד על כך שמי שעדיין מתלבט אם כדאי לו להשקיע בתחום של פתיחת חנות וירטואלית צריך להתקדם לשאלה החשובה באמת, איך מקימים חנות וירטואלית איכותית, היא אחוז המשתמשים בפייפאל: שיעור הישראלים בעלי חשבון פעיל בחברה המאפשרת לקנות דרך האינטרנט בבטחה ומבלי החשש שמא פרטי האשראי ייחשפו לעיניים עוינות הוא השני בגובהו בעולם (ביחס לגודל האוכלוסייה כמובן), וגם מבחינת מספר העסקאות השנתיות הממוצע מדורגת ישראל בצמרת הגבוהה, וליתר דיוק במקום השלישי.
אחד היתרונות המובהקים של לקנות דרך האינטרנט הוא שאנחנו לא מוגבלים לחנויות הנמצאות בקרבת מקום המגורים שלנו או במרחק נסיעה סביר אלא יכולים לרכוש מוצרים במגוון רחב במיוחד של חנויות, כולל של עסקים שכלל לא פועלים בארץ.
ואכן, היקף הרכישות בחנויות בחו"ל דרך הרשת הוא גבוה מאוד: אם בשנת 2011 הוא נאמד בכ- 2 מיליארד ש"ח בשנה, הרי שב- 2014 – כך על פי גורמים שונים ובהם חברות האשראי, פייפאל, חברות שילוח בינלאומי ו- ebay – ישראלים קנו באתרים בחו"ל מוצרים בשווי של קרוב ל- 5 מיליארד ש"ח!
הסיבה העיקרית בגינה ישראלים קונים מוצרים בחו"ל (חו"ל וירטואלי, כמובן) היא מחיר אטרקטיבי במיוחד, כשסיבה נוספת היא רצון לרכוש פריטים שאינם קיימים בארץ וגם לא בחנויות אינטרנטיות “ישראליות”. יחד עם זאת כדאי לדעת שרוב הישראלים מעדיפים רכישה באתרים כחול-לבן, ולמעשה – כך על פי מחקר שנערך עבור העיתון הכלכלי המוביל “גלובס” – כמעט 3 מכל 4 ישראלים מוכנים לשלם יותר כדי לקנות בחנות אינטרנטית ישראלית (כמובן שלא כפליים, אבל גם מחיר גבוה ב- 5% לא מרתיע אותם).
המסקנה, אם כך, ברורה: קניות באינטרנט הן כבר לא העתיד של השופינג אלא ההווה, ומי שלא נערך בהתאם – יפסיד כסף רב. המלצה חשובה נוספת היא לא להסתפק בהקמתה של חנות מקוונת המיועדת לגולשים דרך מחשבים נייחים, אלא להבטיח כי היא תהיה מותאמת גם לגלישה דרך הסלולר, שכן נתח השוק של הקניות באינטרנט דרך הסמארטפונים הולך וגדל בקצב מסחרר.