הקמת חנות באינטרנט - חשיבותה של השקה מוצלחת

הקמת חנות באינטרנט היא צעד מתבקש כמעט עבור סוגים רבים של עסקים בימינו. רובנו ככולנו מבצעים יותר ויותר קניות דרך הרשת, כולל בתחומים שבעבר נתפשו כלא מתאימים בכלל להקמתה של חנות וירטואלית ובהתאם מוקמות יותר ויותר חנויות אינטרנטיות, הן כאלה שמהוות סניף (רווחי) של עסק בעל נוכחות פיזית והן כאלה העומדות בפני עצמן, כלומר ללא חנות מקבילה אליה ניתן פשוט לפסוע פנימה.

אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחתה של חנות אינטרנטית הוא השקתה: התחלה ברגל ימין מעניקה לכל עסק, ובפרט לכזה הממוקם במרחב הווירטואלי, תנופה של ממש והזדמנות לבנות בסיס לקוחות איתן שיתחיל להזרים הכנסות כבר בראשית הדרך וכמובן עשוי למשוך אל החנות גם לקוחות נוספים (בין אם דרך המלצות מפה לאוזן ובין אם באמצעות שיתוף ברשתות חברתיות).

השקהאמיתית”                      

דרך אחת ליידע קהל יעד פוטנציאלי בדבר הקמת חנות באינטרנט הוא ארגון אירוע השקה “אמיתי”, כלומר כזה שלא מתרחש באינטרנט אלא בעולם הפיזי. דרך זו פופולארית בעיקר כשהחנות הווירטואלית היא חלק מרשת שיש לה גם נוכחות פיזית (כך שהאירוע עשוי למשל להתרחש בחנות ה"ממשית") אבל גם מי שמחליט על הקמת חנות וירטואלית שעומדת בפני עצמה יכול לארגן אירוע השקה וכך להפיץ את דבר הקמתה של חנות זו.

החיסרון העיקרי של דרך זו הוא העלות היחסית גבוהה שלה, ובפרט אם מדובר באירוע מושקע. יחד עם זאת, אם מבצעים את ההשקה הזו בעזרת אנשי מקצוע מיומנים בתחום יחסי הציבור, ניתן לזכות בפרסום רחב ואפקטיבי מאוד.

גוגל אדוורדס

הקמת או עיצוב חנות באינטרנט כבר אינם עסק יקר כבעבר אולם בכל זאת מדובר בהשקעה בלתי מבוטלת, כך שאך טבעי הוא שבעליה ירצו להתחיל למשוך קונים כבר מהיום הראשון בו אתר האינטרנט מוכן לקליטת גולשים.

פרסום בגוגל אדוורדס מחייב כמובן השקעה נוספת, ולעיתים נוצל כל התקציב עבור בניית האתר, אולם כדאי לקחת בחשבון שני דברים: ראשית, יש שליטה מוחלטת על השקעה זו וניתן כמובן לשחק עם גובה התקציב היומי המוקדש לגוגל אדוורדס ועם מילות המפתח עבורן תופיע המודעה, ובכך גם לא להיגרר להוצאות גבוהות מדי וגם להבטיח כי כל שקל ושקל מייצרים אפקטיביות מקסימלית; ושנית, בדרך זו ניתן לחשוף את החנות האינטרנטית החדשה לעיניים רבות יחסית תוך זמן קצר וליצור תנועה ערה של גולשים אל החנות.

מבצעים

בדומה להשקתה של חנות פיזית או כל עסק אחר, גם חנות וירטואלית תציע במקרים רבים מבצעי השקה, על מנת להגדיל את הסיכוי שהגולשים הראשונים המגיעים לאתר אכן יבצעו בו קנייה.

כמובן שאין די בהצעת מבצעים אלא יש להבליט אותם באתר, באמצעים שונים. עוד חשוב להבטיח בעת בניית החנות כי ניתן יהיה לעדכן מבצעים בקלות ומבלי לבזבז על כך זמן יקר, כך שבתום תקופת ההשקה יוסרו המבצעים הראשוניים ובאופן כללי יוצעו מבצעים מתחלפים בהתאם לרצונם של בעלי העסק.

ודאו שהאתר עובד ללא תקלות

מרכיב חשוב נוסף של הקמת חנות באינטרנט הוא בדיקת איכות ללא פשרות. מי שנכנס אל חנות וירטואלית מצפה לקבל מידע נרחב אודות כל פריט, להגיע בקלות לקופה אחרי שסיים לבחור מוצרים, לא להיתקל בלינקים שבורים ובאופן כללי ישנה ציפייה לחוויית משתמש מלהיבה – ומבחינת הלקוח הפוטנציאלי אין חשיבות לכך שמדובר בחנות בראשית דרכה. למעשה, ההיפך הוא הנכון ומי שנכנס בפעם הראשונה לחנות אינטרנטית ומתרשם ממנה לרעה עלול שלא לחזור אליה עוד, ועל כן חשוב להקדיש תשומת לב רבה להבטחת תקינותו של האתר.