חנויות מקוונות בישראל - מתי הפכה חנות וירטואלית כה פופולרית בארץ?

אנחנו מבלים כל כך הרבה זמן באינטרנט ומבצעים ברשת (או, אם תרצו, ב"מרשתת" כפי שקבעה האקדמיה ללשון שיש לקרוא לאינטרנט) פעולות רבות כל כך עד שלפעמים נדמה לנו שהוא היה כאן מאז ומתמיד, וזאת למרות שב-1995, למשל, היו רק 100,000 אתרים בעולם כולו ומעטים מאיתנו הבינו כי הם נמצאים על סף מהפכה דרמטית במיוחד.

גם הקנייה המקוונת הפכה נפוצה כל כך בשנים האחרונות, עד שהקונספט של חנות וירטואלית נתפש על ידי רבים גם כן כמציאות ארוכת שנים – אך לא כך הדבר. למעשה, גם אם חנויות אונליין מאפשרות לנו לרכוש מוצרים בקלות ובנוחות כבר מאז שהתוודענו לאינטרנט, ואתר השוואת המחירים המפורסם ZAP הושק כבר בשנת 2000, הרי שרק בתחילת העשור השני של המאה ה-21, ואולי שנה שנתיים קודם לכן, החלו החנויות הווירטואליות למצות את הפוטנציאל ולהפוך לפופולאריות באמת.

 

חנויות מקוונות בישראל

 

55 מיליון דולר ב- 1999, 4.8 מיליארד ש"ח ב- 2013

 

ב- 1999, שנה שבה לאינטרנט כבר הייתה נוכחות בלתי מבוטלת בחייהם של רבים מאיתנו, היקף הסחר האלקטרוני בישראל עמד עדיין על כ- 55 מיליון דולר בלבד.

10 שנים מאוחר יותר, ב- 2009, גילה מחקר מקיף שערכה חברת הייעוץ המובילה מקינזי כי היקף הסחר המקוון בארץ עומד על כ- 4 מיליארד ש"ח – בהחלט גידול מרשים, אולם מאז נרשמה עוד עלייה משמעותית.

כך למשל בשנת 2011 ישראלים בודדים רכשו מזון בחנויות מקוונות, כשמתוך היקף מכירות כולל של כ- 70 מיליארד ש"ח בתחום המזון עמד סך הקניות באינטרנט על כ- 700 מיליון שקל בלבד, כלומר כ- 1%. ב- 2014 נערך סקר שבחן את התנהגות הצרכנים בתחום, ועל פי תוצאותיו 2 מכל 5 ישראלים נהגו לקנות מזון בחנות וירטואלית – בהחלט צמיחה דרמטית.

גם חברות האשראי מספקות נתונים חד משמעיים לגבי הזינוק החד בהיקף הרכישות שלנו בחנויות הווירטואליות: בין 2011 ל-2014, כך על פי נתוני שלוש חברות האשראי הגדולות בישראל, הסכום הכולל של קניות ברשת עלה בלמעלה מ- 200% (!) ואגב, ב- 2013 הקניות של ישראלים רק באתרים מחו"ל הסתכמו בלמעלה מ- 4.8 מיליארד ש"ח.

 

הסיבות לעלייה הניכרת בפופולאריות של חנויות וירטואליות

 

ישנן כמה סיבות לכך שחנויות וירטואליות זוכות לפופולאריות הולכת וגוברת, כשהבולטות שבהן הן:

* שיפור אבטחת האתרים המשמשים לסחר אלקטרוני – כך שכיום החשש מפני הונאות שונות או גניבת פרטי האשראי בעקבות רכישה בחנות וירטואלית זו או אחרת נמוך משמעותית מבעבר.

* פתיחת חנות וירטואלית של רשתות מוכרות – כניסתם של שחקנים בולטים ובהם למשל רמי לוי, פוקס ודומינו’ס פיצה לתחום מעודדת רכישה אונליין, גם באתרים אחרים, פחות מוכרים.

* הידע שהצטבר בתחום בניית החנויות המקוונות – בוני אתרים מיומנים יודעים ליצור חווית משתמש איכותית ומניעה לפעולה, והתוצאות בהתאם.

* המחירים האטרקטיביים באתרים רבים – חנות וירטואלית איכותית היא כזו המציעה מבצעים (בין אם בעצמה ובין אם דרך אתרי קופונים שונים), ומאחר שיותר חנויות עושות זאת גדל גם היקף הרכישות ברשת.

* השתכללות אתרי השוואת המחירים – הן זאפ והן KAMA מציעים כיום השוואת מחירים מקיפה ועדכנית בכמעט כל תחום, דבר המעורר אמון אצל קונים פוטנציאליים ומניע אותם לפעולה.

 

חנות וירטואלית, הדור הבא: בסלולר

 

המהפכה הבאה, שבמובנים רבים היא כבר כאן, היא חנות וירטואלית בסלולר – גוגל כבר מעניקה ציונים גבוהים יותר לאתרים שמותאמים למובייל, שיעורה של הגלישה הסלולרית הולך ועולה, וביותר ויותר אתרים נפח התנועה מהסמארטפונים כבר מגיע למחצית, כך שהצפי הוא שחנויות וירטואליות תואמות סלולר יגבירו עוד יותר את הפופולאריות של הקונספט לנוכח הפופולאריות של הסמארטפונים באופן כללי.