מעמדן של חנויות וירטואליות בישראל

בקיץ 2015 נפל דבר בשוק המסחר הקמעונאי בארה"ב: אמזון, החברה שהפכה כמעט שם נרדף למסחר מקוון, עקפה את הרשת הענקית וולמארט והתברגה במקום הראשון מבחינת שווי השוק שלה – 261 מיליארד דולר!

גם בישראל פתיחת חנות אינטרנטית הפכה דבר מקובל מאוד, ומדי יום מצטרפים עוד ועוד עסקים לאלה שכבר מאפשרים רכישות מקוונות, בנוחות ובדרך כלל גם במחירים אטרקטיביים. יחד עם זאת עדיין רבים מאיתנו מעדיפים לקנות באתרים מחו"ל על פני באתרי חנויות וירטואליות בישראל: נתונים רשמיים ומוסמכים אמנם אין, אולם הערכות של גופים מקצועיים שונים (ובהם פייפאל וחברות האשראי) מדברות על קניות בכ-8 מיליארד ש"ח, ומתוכם כ-4.8 מיליארד (60%) באתרים לא ישראלים – כשבין 10% ל-20% מהישראלים קונים אך ורק באתרים לא ישראלים.

מדוע חנויות וירטואליות בישראל עדיין מדשדשות מאחור?

על פי סקרים ומחקרים רבים ישנן שלוש סיבות עיקריות להעדפה של צרכנים רבים לקנות באתרים מחו"ל ולא בחנויות וירטואליות בישראל:

ראשית, המחיר – במקרים רבים גם כשמשקללים את עלות המשלוח, עדיין ניתן למצוא באתרים לא ישראלים את אותם מוצרים במחירים אטרקטיביים יותר, ובאופן טבעי הצרכן הנבון מעדיף לקנות בזול (מה גם שממילא אמינות אותם אתרים מחו"ל היא גבוהה).

שנית, המגוון – ישנם פריטים רבים, בכל תחום, אותם לא ניתן למצוא בחנויות אינטרנטיותבישראל אלא רק בחו"ל, ומי שלא מוכן להתפשר (למשל על הגאדג’ט החדש ביותר, על הנעליים הטרנדיות ביותר, על השמלה של המעצבת האהובה וכו’) יקנה בחו"ל.

והסיבה השלישית היא חווית משתמש לא מספקת – האצבע של הישראלים על המקלדת או על מסך הסמארטפון קלה, ואם החנות לא מציעה חווית משתמש ידידותית וחיובית, הוא פשוט עובר הלאה, במקרים רבים לאתר לא ישראלי.

למה כדאי להשקיע בתכנון החנות הווירטואלית?

הקמת חנות וירטואלית הפכה בשנים האחרונות לפשוטה למדי, ולמעשה כמעט כל אחד יכול ליצור לעצמו חנות שכזו במאמץ לא רב ותוך זמן קצר יחסית.

יחד עם זאת לא תמיד כדאי לנצל את היכולת הטכנית לפתוח חנות מקוונת במינימום משאבים: חלק חשוב בהצלחתן של חנויות אינטרנטיות בישראל טמון בתכנון הנכון שלהן ובהתאמתן לקהל היעד שלהן.

מסיבה זו כדאי לבנות חנויות אינטרנטיות בעזרת אנשי מקצוע, האמונים לא רק על הפן הטכני של בניית אתר אלא גם על הצד התוכני, ובפרט על אפיון מדויק של קהלי היעד ועל יצירת חווית משתמש מתאימה במיוחד עבורם – לעתים די בתשומת לב למספר פרטים קטנים כדי ליצור שינוי גדול מבחינת התחושות של הגולשים השונים ולהוות את ההבדל בין גולש שיוצא מהחנות כלעומת שבא לבין גולש שהופך ללקוח קבוע.

התחזית לעתיד – כולם קונים, והרבה

תחזית לשנת 2018 שפורסמה כבר בשנת 2013 מעריכה כי היקף קניות המזון באינטרנט של הישראלים יעמוד על כ-1.2 מיליארד ש"ח בשנה, מכירת מוצרי אופנה תסתכם בכ-1.4 מיליארד ש"ח בשנה ואילו חנויות ספרים מקוונות ימכרו בכ-300 מיליון ש"ח בשנה.

עוד צופה התחזית – של TASC, אחת החברות המובילות בארץ לייעוץ אסטרטגי ופיננסי, כך שבהחלט כדאי להתייחס אליה ברצינות – כי חלקן של הקניות באמצעות הסמארטפונים ילך ויגדל, ומגמה נוספת שתתחזק היא שילוב בין ביקור באתר של העסק לבין שימוש בסמארטפון על מנת להפוך את חווית הקנייה לאיכותית יותר: בין אם באמצעות מציאות רבודה, בין אם דרך מתן מידע מפורט אודות מוצרים כולל השוואת מחירים עם חנויות אחרות ובין אם בביטול הקופה או אפילו ייתור הצורך באיסוף המוצרים אלא מתן האפשרות לסמנם באמצעות הסמארטפון, ואנשי הצוות כבר ידאגו לשלוח את הקנייה כולה לבית הלקוח.