היתרונות הרבים של בניית חנות אינטרנטית כהכנסה נוספת

בניית חנות אינטרנטית כהכנסה נוספת

 

הנתונים הינם חד משמעיים: יותר ויותר ישראלים נוהגים לקנות דרך האינטרנט יותר ויותר מוצרים. אם ב-2010 עדיין עמד אחוז הישראלים שמבצעים באופן קבוע רכישות ברשת על כ-30% הרי שסקר משנת 2014 כבר גילה ש-1 מכל 2 ישראלים מבצע חלק משמעותי מהקניות שלו אונליין.

סקר אחר, של חברת פייפאל, העלה נתון מעניין נוסף: אחוז הישראלים המבצעים קניות באתרים מחו"ל גבוה ביחס לממוצע בעולם, ובסך הכל חלק נכבד מהסכומים המשולמים בדרך זו יוצא אל מעבר לים – וזאת למרות שחלק גדול מהישראלים מביע באופן נחרץ העדפה לקניות כחול לבן גם באינטרנט.

המסקנה המתבקשת משתי המגמות הנ"ל: בניית חנות וירטואלית מהווה פלטפורמה מצוינת להכנסה נוספת לכל עסק שטרם עשה זאת.

 

באילו תחומים חנות אונליין מניבה הכנסה נוספת משמעותית?

 

התחומים העיקריים בהם חנות אינטרנטית מניבה הכנסה נוספת משמעותית במיוחד הם מזון, אלקטרוניקה וגאדג’טים וכרטיסים למופעי בידור שונים. בנוסף כששוקלים את האופציה של פתיחת חנות וירטואלית בגדים הם סחורה מבוקשת מאוד גם כן, ותחום אחר שבו חנויות מקוונות עשויות להתגלות כמכרה זהב הוא ציוד משרדי.

 

בהחלט ייתכן כי בעתיד תתרחב המגמה גם לתחומים נוספים: אולי היום המחשבה על לקנות מכונית חדשה בסוכנות רכב אינטרנטית נראית לנו מוזרה, אולם עד לפני שנים לא רבות לא מעט ישראלים נרתעו מרכישת מוצרי מזון ברשת.

 

בניית חנות אינטרנטית - סוף מעשה במחשבה תחילה

בניית חנות אינטרנטית מהווה כאמור פלטפורמה מעולה להכנסה נוספת, משמעותית במיוחד, אולם כפי שיש להשקיע בסניפים פיזיים מחשבה, תכנון, יצירתיות וכסף (על מנת לממש את התוכניות היצירתיות), כך גם הקמתו של “סניף” באינטרנט חייבת להישען על תכנון קפדני ועל הפתגם הכל כך נכון, “סוף מעשה במחשבה תחילה”.

התכנון מתחיל באפיון קהל היעד של החנות המקוונת, שלא בהכרח חופף לקהל היעד של הסניפים הפיזיים. בשלב הבא יש להחליט אילו מוצרים יימכרו בחנות ולאילו קטגוריות הם יחולקו על מנת שללקוחות הווירטואליים (שכמובן מניבים הכנסה ממשית) יהיה נוח לאתר את הפריטים הנחשקים על ידם. מחשבה מעמיקה יש להקדיש ליצירת חווית משתמש איכותית באופן כללי – כשהמרכיבים היסודיים הם ניווט אינטואיטיבי, גישה מהירה לקופה, עיצוב שובה עין ומתן האפשרות לקבל פירוט מלא על כל פריט שמתעניינים בו.

בנוסף נדרשת כמובן התאמה של החנות לתחום הפעילות: אם למשל מדובר בחנות בגדים וירטואלית הרי שלתמונות איכותיות במיוחד ישנו משקל נכבד בהחלטה אם לרכוש או לא, ועל כן נדרש אתר שמאפשר העלאת תמונות כאלה – ובמהירות גבוהה, על מנת שהלקוחות הפוטנציאליים לא יאבדו סבלנות. אם המטרה היא חנויות ספרים מקוונות הרי שלפן הוויזואלי ישנה חשיבות קצת פחות גדולה, ועל אף שתמונה שווה אלף מילים כדאי להתמקד דווקא בצד הטקסטואלי – למשל לאפשר לגולשים להשאיר חוות דעת על ספרים שקראו ואהבו (או הסתייגו מהם), או מנוע חיפוש שבהתאם לפרמטרים שונים ממליץ למי שמתעניין בספר אחד על ספרים אחרים שעשויים להלהיב אותו, וכו’.

 

הכנסות מרביותהוצאות מינימליות

לצד החשיבות של התכנון הקפדני על מנת למקסם את ההכנסות שתניב החנות המקוונת, יש לתת את הדעת גם על בניית חנות אינטרנטית כך שההוצאות הכרוכות בתפעולה יהיו מינימליות.

אמנם חנות שכזו, באופן טבעי, אינה משלמת שכר דירה גבוה, חשמל, ארנונה וכו’, אולם כמובן שישנן הוצאות גם סביב חנות מקוונת.

צמצום ההוצאות מושג ע"י בניית חנות נוחה במיוחד לתפעול, כך שבעליה לא יידרש להשקיע זמן רב מדי בכך. לעומת זאת מבחינת אחסון מומלץ לא להתפשר ולשלם גם סכום גבוה יותר תמורת שרת איכותי, שיבטיח כי החנות תעלה על המסך של כל גולש שחפץ לקנות בה בכל זמן ובכל מצב, ובמהירות.