בניית חנות וירטואלית באינטרנט - כל מה שרצית לדעת

סקר שערך איגוד האינטרנט הישראלי לקראת ראש השנה תשע"ו גילה כי אחד מכל שני ישראלים, וליתר דיוק 54% מאיתנו, מתעתד לרכוש מוצרים באינטרנט לכבוד החג הממשמש ובא. לקראת ה-Black Friday – חג המכירות שמתרחש בארה"ב בסוף השבוע האחרון של נובמבר – של 2014 למעלה מ-25 מיליון אמריקאים הורידו אפליקציה מיוחדת של וול-מארט על מנת שיוכל לקנות מוצרים שונים, והיקף מכירותיה של החברה אונליין זינק בלא פחות מ-22% ביחס ל-2013. גם אתרי מכירות ענקיים אחרים דוגמת eBay ואמזון רשמו זינוקים חדים בהיקף המכירות בבלק פריידי (עליות של 27% ו-24% בהתאמה) כשבאמזון נמכרו בסך הכל כ-5.5 מיליון מוצרים.

כל הנתונים הנ"ל, וישנם עוד רבים דומים, מצביעים על מגמה מובהקת שהמסקנה ממנה היא חד משמעית: בניית חנות וירטואלית באינטרנט, כלומר הקמת אתר מכירות, היא מהלך רווחי במיוחד.

מה דעתכם על חנות בפייסבוק?

אחת האופציות היותר מעניינות היא הקמת חנות וירטואלית בפייסבוק, הרשת החברתית שמזמן הפכה במידה בלתי מבוטלת גם לאפיק שיווק פופולרי.

היתרון הבולט של חנות שכזו הוא כמובן העובדה שבני אדם רבים נכנסים לפייסבוק ומבלים שם שעות רבות מדי יום. בארץ, למשל, מוערך מספר המשתמשים הפעילים ברשת שיצר מארק צוקרברג בקרוב ל-3 מיליון כשהכוונה היא למי שנכנס לפייסבוק לפחות פעם ביום.

יתרון נוסף הוא שפייסבוק, גם במתכונתה הנוכחית, כלומר זו שבה בפיד שלנו אנחנו נתקלים גם בלא מעט פרסומות, נתפשת כמקום לא מאיים על הגולשים ועל כן אין התנגדות לשיווק.

החיסרון העיקרי הוא שברוב המקרים הגולשים שנכנסים לפייסבוק לא מכווננים לקניות, ונדרשת הנעה אפקטיבית במסגרת החנות, כמו גם הדף העסקי באופן כללי, על מנת לשכנע אותם לרכוש מוצרים כאלה ואחרים.

בכל מקרה חשוב להדגיש שלא כמו בניית אתר מכירות ייעודי, חנות בפייסבוק חייבת להיות חלק ממערך מקיף יותר הכולל דף עסקי מתוחזק היטב ואשר מקפיד על קשר רציף עם הגולשים/לקוחות ועל מתן ערך אמיתי לכל מי שעשה LIKE לאותו דף. בנוסף על החנות להיות מעוצבת באופן מושך ולהיות ידידותית במיוחד למשתמש, שכן חווית קנייה פחות ממושלמת תגרום לגולש לחזור אל הפיד ה"רגיל" שלו ואל הסטטוסים של חבריו ותמונות החתולים.

על מה אסור להתפשר בעת בניית חנות וירטואלית באינטרנט?

בניית חנות וירטואלית באינטרנט אינה משימה בלתי אפשרית גם למי שלא מתמחה בתחום, וזאת בזכות פלטפורמות שונות – שחלק מהאופציות שהן מציעות, אגב, הוא חינם אין כסף, אם כי עבור יכולות מתקדמות יותר או עיצובים מושקעים במיוחד כן יש צורך לשלם – אולם הקמת חנות אינטרנטית מחייבת מתן תשומת לב מוקפדת למגוון רחב של היבטים, ועל כן מומלץ בכל זאת להיעזר באנשי מקצוע, ובפרט בבעלי ניסיון בהקמת חנויות בתחום פעילותכם (שהרי חנות בגדים וירטואלית שונה במידה בלתי מבוטלת מחנות תוספי מזון וירטואלית, למשל).

בכל מקרה ישנם מספר מרכיבים עליהם אסור להתפשר בעת בניית חנות וירטואלית באינטרנט שכן פשרה פירושה במקרה הזה פגיעה של ממש ברווחיות וביכולת לממש את הפוטנציאל של החנות:

* התאמה למובייל – סקר משנת 2015 שערכה בארץ חברת פייפאל גילה כי 37% מהגולשים שקונים באינטרנט עשו זאת לפחות חלק מהפעמים דרך המובייל. זוהי מגמה שהולכת ומתעצמת וכדאי להתאים את החנות לכך.

* מבצעים משתלמים – ישראלים אוהבים מבצעים, ועל כן יש להקפיד על אתר שניתן לעדכן בו מבצעים בקלות ובנוחות, כך שבכל פעם שתרצו להציע מבצע אטרקטיבי לא תצטרכו לבזבז על כך זמן יקר.

* מהירות – לגולשים אין סבלנות: הם רוצים לאתר באופן מיידי כל פריט, לשלם ולהמשיך הלאה. בהתאם חובה לצייד את האתר במנוע חיפוש משוכלל ומהיר, וכן ליצור מבנה היררכי אינטואיטיבי וברור. גישה מהירה לקופה מכל דף הינה חובה גם כן.